اسماعیل شنگله
اطلاعات شناسنامه ای
تاریخ تولد: ۱۳۱۵/۰۳/۱۳
تاریخ وفات: ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
محل وفات: تهران، ایران
محل دفن: قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، تهران، ایران
دلیل شهرت
هنرمند
بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیونعلت وفات
بیماری
کرونا، کووید 19توضیحات و جزئیات بیشتر
اسماعیل شنگله در سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. تئاتر را از سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنرپیشگی شد.
شنگله در سال ۵۳ با فیلم داریوش مهرجویی با عنوان «دایره مینا» وارد عالم سینما شد و عمده فعالیتهایش در فیلمهای سینمایی به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با ایفای نقش در فیلمهایی چون «سام و نرگس»، «سگ کشی»، «پارتی»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «عروسک فرنگی» برمیگردد.
اما عمده حضور این بازیگر در عالم تصویر، به تلویزیون و سریالهای تلویزیونی برمیگردد. شنگله بازی مقابل دوربینهای تلویزیونی را از تلهتئاتر آغاز کرد و در طول حیاتش در مجموعههایی چون «مدرس»، «رعنا»، «روشنتر از خاموشی»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «شیخ بهایی» و … بازی داشت.
او در اواخر عمر حضور چندانی در عرصه بازیگری نداشت و آخرین کارش به سال ۹۳ و ایفای نقش در مجموعه «سالهای ابری» برمیگردد که با علی عمرانی، عاطفه رضوی و علیرضا اوسیوند همبازی بود.
اسماعیل شنگله در طول فعالیت هنریاش همچنان به ایفای نقش در تلهتئاتر اهمیت ویژهای میداد و کارهایی چون «تاجر ونیزی»، «قضیه رابرت اپنهایمر»، «در منطقه جنگی»، «قطار ارواح» و «کسب و کار آقای فابریزی» از وی به یادگار مانده است.
شنگله در سال ۵۳ با فیلم داریوش مهرجویی با عنوان «دایره مینا» وارد عالم سینما شد و عمده فعالیتهایش در فیلمهای سینمایی به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با ایفای نقش در فیلمهایی چون «سام و نرگس»، «سگ کشی»، «پارتی»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «عروسک فرنگی» برمیگردد.
اما عمده حضور این بازیگر در عالم تصویر، به تلویزیون و سریالهای تلویزیونی برمیگردد. شنگله بازی مقابل دوربینهای تلویزیونی را از تلهتئاتر آغاز کرد و در طول حیاتش در مجموعههایی چون «مدرس»، «رعنا»، «روشنتر از خاموشی»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «شیخ بهایی» و … بازی داشت.
او در اواخر عمر حضور چندانی در عرصه بازیگری نداشت و آخرین کارش به سال ۹۳ و ایفای نقش در مجموعه «سالهای ابری» برمیگردد که با علی عمرانی، عاطفه رضوی و علیرضا اوسیوند همبازی بود.
اسماعیل شنگله در طول فعالیت هنریاش همچنان به ایفای نقش در تلهتئاتر اهمیت ویژهای میداد و کارهایی چون «تاجر ونیزی»، «قضیه رابرت اپنهایمر»، «در منطقه جنگی»، «قطار ارواح» و «کسب و کار آقای فابریزی» از وی به یادگار مانده است.