کامبوزیا پرتوی
اطلاعات شناسنامه ای
تاریخ تولد: ۱۳۳۴/۱۲/۱۸
تاریخ وفات: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
محل وفات: بیمارستان دی، تهران، ایران
محل دفن: قطعه هنرمندان بهشت زهرا، تهران، ایران
دلیل شهرت
هنرمند
فیلمنامهنویس، کارگردان، بازیگرعلت وفات
بیماری
کرونا، کووید-۱۹توضیحات و جزئیات بیشتر
پرتوی متولد ۱۳۳۴ است و تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای دراماتیک سابق (دانشکده سینما و تئاتر) دانشگاه هنر ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد؛ اما شاید اوج استعدادش را بتوان در فیلمنامه نویسی یافت. «ماهی»، شیرک»، «بازی بزرگان»، «گربه آوازه خوان»، «گلنار»، «فراری» و «خانه در انتظار» از جمله آثاری است که پرتوی فیلمنامه آنها را نوشته و «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «ایستگاه متروک»، «من ترانه ۱۵ سال دارم» و «محمد رسول الله (ص)» از جمله فیلمهایی است که او در نگارشش مشارکت داشت.
«ماهی» «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت» و «کامیون» جزو آثاری است که پرتوی راساً کارگردانی کرد و تازهترین ساخته او فیلم «کامیون» بود که هنوز به نمایش عمومی درنیامده اند.
در این میان، «کافه ترانزیت» به باور منتقدین مهمترین و بحث برانگیزترین اثر در کارنامه کاری این فیلمساز محسوب میشد و تحسین ناظران را به واسطه اجرای کمنقص متکی بر فیلمنامهای که خود نوشته بود را در پی داشت. پرتوی برای کارگردانی این فیلم، جایزه جشنواره بینالمللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بینالمللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد.
پرتوی برای ساخت فیلم ماهی، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد. این سناریست، پیشتر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود. او برای سومین و چهارمین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلمهای فراری (علیرضا داودنژاد) و کامیون دریافت کرد.
«ماهی» «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت» و «کامیون» جزو آثاری است که پرتوی راساً کارگردانی کرد و تازهترین ساخته او فیلم «کامیون» بود که هنوز به نمایش عمومی درنیامده اند.
در این میان، «کافه ترانزیت» به باور منتقدین مهمترین و بحث برانگیزترین اثر در کارنامه کاری این فیلمساز محسوب میشد و تحسین ناظران را به واسطه اجرای کمنقص متکی بر فیلمنامهای که خود نوشته بود را در پی داشت. پرتوی برای کارگردانی این فیلم، جایزه جشنواره بینالمللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بینالمللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد.
پرتوی برای ساخت فیلم ماهی، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد. این سناریست، پیشتر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود. او برای سومین و چهارمین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلمهای فراری (علیرضا داودنژاد) و کامیون دریافت کرد.